Generace alfa vyrůstá v úplně jiném světě, než jaký známe my. Jak se jim v tomto prostředí žije? Jaká témata řeší oni a jejich rodiče?
Generace Alfa – děti, které se narodily do světa, jaký jsme si my, dospělí, ve svém dětství sotva dokázali představit. Jaké to ale je, vyrůstat v dnešní dynamické době? Jaká témata hýbou světem těchto dětí? A co naopak nejvíce zajímá jejich rodiče? Co formuje současnou generaci dětí a ovlivňuje jejich každodenní život i vzdělávání? To prozkoumali na počátku března 2025 členové pracovních skupin společně s Bárou Kiss z Asociace neformálního vzdělávání, která jim představila výsledky ročního výzkumu Generace Alfa: Cesty k porozumění a rozvoji jejího potenciálu, do kterého se zapojili i členové pracovních skupin MAP ORP Nepomuk IV, rodiče a žáci z Nepomucka a Spálenopoříčska.
Na tomto výzkumu se podílela ANEV se spolu s organizací YouthWatch v průběhu roku 2024, kdy se hlouběji zabývali různými aspekty života generace alfa (děti narozené v letech 2010 – 2025), kdy zmapovali šest vybraných oblastí života generace alfa: wellbeing, volný čas, vztahy, vzdělávání, rozhodování a rodičovství.
Chcete vědět, co všechno se zjistilo?
Nároky na rodiče a rodičovství se mění - převažuje partnerský přístup; rodiče experimentují, do výchovy vstupují témata jako technologie a vzdělávání; do výchovy se více zapojují otci; pro mnoho rodičů je tématem hledání hranic. Rodiče chtějí svým dětem zajistit šťastné a spokojené dětství - chtějí, aby jejich děti byly úspěšné; pro mnoho rodičů je důležitý výběr školy a organizace volného času; mnohým dětem tak často hrozí riziko „překroužkování“. Rodiče dítí generace alfa své děti přílišně ochraňují – důvěra v děti a svět se mění. Vzdělávání je pro rodiče dětí generace alfa klíčové téma, cítí potřebu proměny tradiční školy, preferují partnerský přístup, důležitý je pro ně ve škole nejen výkon, ale také vztahy a sociální kontakty. S kontrolou a bezpečím souvisí také tzv. Phone dilema – kdy a jak dětem zpřístupnit technologie jako jsou mobilní telefony či přístup k sociálním sítím…
Děti dokážou fungovat v obou světech současně: online i offline, ovlivňuje je reality show v online prostoru ...never-ending story; uvědomují si rizika šikana, ghostingu, online světě je nutí být neustále ve střehu; dávají přednost vztahům offline než online. Prostřednictvím moderních technologií jsou děti generace alfa spojeni s komunitou, propojení s kamarády; současně pro ně znamenají nástroje pro učení se, sledují tutoriály a využívají různé aplikace. Současně jim hrozí závislost na technologiích, roztříštěná pozornost a spánková deprivace
Pro generaci alfa jsou klíčové pojmy sebeúcta, sebeláska a sebepřijetí (žádné emoce nejsou zakázané; děti jsou citlivější a vnímají své hranice; jsou otevřenější – zvyklí přijímat různé identity, kultury a názory). Navazování vztahů je pro tuto generaci složitější, děti však nadále upřednostňují kontakty a přátele z reálného života; základem přátelství je důvěra a loajalita (nevyzradit tajemství, nepomlouvat); děti kladou důraz na množství kamarádů.
Jaká pozitivní zjištění o generaci alfa z výzkumu vzešla?
- učí se rychle novým věcem
- učí se v online prostoru - DIY, jazyky
- ovládají angličtinu v relativně útlém věku
- umí argumentovat a nebojí se sdělit svůj názor
- umí ovládat technologie lépe než učitel
- díky partnerskému přístupu rodičů ve výchově dítě o věcech v rodině více rozhoduje a učí se tak za svá rozhodnutí nést odpovědnost
Generace Alfa je technologicky nejvyspělejší generací s významným vlivem na rodinu i společnost. Její potenciál spočívá v kreativitě, inovacích a schopnosti přizpůsobit se digitální době, přičemž důležitou roli hraje podpora vzdělávání a rozvoje měkkých dovedností.